Erdélyi Miklós bérlet 2.

 ZENEAKADÉMIA 
 NAGYTEREM 

 2019. NOVEMBER 6.
 SZERDA 19.00 

MŰSOR

Sosztakovics: Moszkva-Cserjomuski – szvit

Barber: Hegedűverseny

Rahmanyinov: I. szimfónia

KÖZREMŰKÖDIK
Alexandre Dimcevski (hegedű)

VEZÉNYEL
Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely, aki évek óta a MÁV Szimfonikusok karmestere, különös érdeklődést mutat az orosz zene iránt és szereti ismeretlen művek bemutatásával meglepni hallgatóit. Sosztakovics, a XX. század nagy orosz zeneszerzője, sok drámai mű komponistája nem idegenkedett a cirkusz, a jazz, sőt az operett világától sem. Moszkva-Cserjomuski című, 1959-ben komponált operettje egy új lakótelepi ház lakóinak életét mutatja be, megfelel a kor politikai követelményeinek, de finom iróniával is illeti azt. Rahmanyinov I. szimfóniája fiatalkori mű, egy szenvedélyes, ám reménytelen szerelem hatása alatt keletkezett. Sajátossága, hogy az ősi Dies irae téma a mű mindegyik tételében megjelenik, egységbe foglalja a végletesen különböző karakterű részeket. Bemutató előadása sikertelen volt, ami a zeneszerzőt nagyon megviselte. A mű feledésbe merült és csak Rahmanyinov halála után került elő, azóta viszont sokat játsszák és nagyra értékelik. Oroszországban született az est hegedű-szólistája is, ő azonban ízigvérig amerikai zenét játszik: Samuel Barber (1910–1981) 1941-ben bemutatott Hegedűversenyét. A Hegedűverseny lírai és rapszodikus első két tétele után rövid, „perpetuum mobile” jellegű, szinte lejátszhatatlanul nehéz zárótételt írt a szerző, amelyet a mű megrendelője nem is tudott eljátszani. Azóta azért többeknek sikerült…