[:hu]Szőke Tibor mesterbérlet 3[:en]Szőke Tibor Master Series No. 3[:]

[:hu]

 MÜPA 
 BARTÓK BÉLA NEMZETI 
 HANGVERSENYTEREM 

 2019. MÁRCIUS 7. 
 CSÜTÖRTÖK 19.30 

Program

Johannes Brahms: Magyar táncok (1, 3, 5, 10)

Kodály Zoltán: Kállai kettős

Két gitár (orosz népdal)

Astor Piazzolla: Oblivion

Jerry Bock: Hegedűs a háztetőn – szvit

Bartók Béla: Román táncok

Kodály Zoltán: Háry János szvit – részletek (Dal, Intermezzo)

Suha Balogh Kálmán: Tűztánc

Rimszkij-Korszakov: A dongó

Roby Lakatos: A10450

Vladimir Cosma: Magas szőke férfi felemás cipőben

Bihari János: Hejre Kati

GUEST
Roby Lakatos és zenekara
(Boni László – II. hegedű;
Lisztes Jenő – cimbalom;
Szakcsi Lakatos Róbert – zongora;
Balogh László – gitár;
Csikós Vilmos – nagybőgő)

CONDUCTOR
Péter Csaba

A crossover és a világzene korában semmi meglepő nincs abban, hogy zenekarunk
együtt lép pódiumra Roby Lakatossal, a világhírű jazz-muzsikussal
és zenész-társaival. A kétféle műfaj „közös nevezője” a népzene, amely gazdag
forrása mind a jazznek, mind a szimfonikus zenének. Roby Lakatos 1965-
ben Budapesten született, Bihari János egyenes ági leszármazottja. Hat éves
korában a Dankó Pista emlékkoncerten a híres prímás hegedűjén játszott.
18 éves korában került cigányzenekarával Belgiumba, Brüsszelben egy zenés
klubban játszottak. Itt alakult ki saját stílusa a cigányzene, a klasszikus zene
és a jazz ötvözetéből, ezzel jutottak később Amerikába és lettek világhírűek.
Roby Lakatos hangversenyünkön megmutatja azt is, hogy művészete a klasszikus
hegedűjáték alapjaira épült. A szimfonikus művek között felcsendülnek
Brahms népszerű magyar táncai. Forrásuk azoknak a 19. században divatos,
verbunkos eredetű táncoknak a gyűjteménye, amelyet fiatalkori barátjától és
kamarapartnerétől, Reményi Edétől kapott. Kodály Zoltán a saját maga és
munkatársai által gyűjtött eredeti magyar népdalok legjavából írta a Háry
János című daljáték zenéjét, amelyből később a zenekari szvitet komponálta.
Hogy igazi ”világ”-zene legyen, hallunk orosz zenét és az argentin Piazzolla
egyik nevezetes műve is felcsendül a koncerten.

[:en]

 MÜPA BUDAPEST 
 BÉLA BARTÓK  
 CONCERT HALL 

 MARCH 7, 2019 
 THURSDAY 7:30 PM 

PROGRAMME

Brahms: Hungarian Dances (1, 3, 5, 10)

Kodály: Double Dance of Kálló

Two guitars (Russian folk music)

Piazzolla: Oblivion

Bock: Fiddler on the Roof – Suite

Bartók: Romanian Dances

Kodály: Háry János Suite – excerpts (Song, Intermezzo)

Suha Balogh Kálmán: Fire Dance

Rimszkij-Korszakov: AFlight of the Bumblebee

Roby Lakatos: A10450

Vladimir Cosma: Le Grand Band

Bihari: Hejre Kati

GUEST ARTISTS
Roby Lakatos and his orchestra
(László Boni – 2nd viollin;
Jenő Lisztes – hammered dulcimer;
Szakcsi Lakatos Róbert – piano;
László Balogh – guitar;
Vilmos Csikós– double bass)

CONDUCTOR
Péter Csaba

There is nothing less surprising in the era of crossover and world music than the appearance of Roby Lakatos, the world-renowned jazz musician and his colleagues with our orchestra. The common divider of the two genres, jazz and classical music is folk music, which is the rich source for both.

Roby Lakatos was born in 1965 in Budapest as the descendant of the great gipsy violinist, János Bihari. Already at six he played the violin of the famous violinist on a concert commemorating Pista Dankó. When he was 18, he moved to Belgium with his gipsy band, where they played in a club in Brussels. His unique style, which took them later to America and to world fame was born out there as a special blend of gipsy music, jazz, and classical music. In this concert, Roby Lakatos is going to demonstrate that his artistic skills are deeply rooted in classical violin playing.

Among the symphonic compositions on the program there are several popular and well-known works. One is Brahms’ popular Hungarian Dances, which were greatly influenced by a collection of the then trendy verbunk-like dances from the 19th century Hungary Brahms received from his youth-time friend and partner in chamber music, Ede Reményi. Kodály, in contrast, wrote an opera titled Háry János from the best of folk songs he and his colleagues collected. The suite was written from the opera later. To make the concert truly a cavalcade of world music, the audience will yet hear Russian music and even a well-known work by the Argentinean Piazzola.

[:]